Denna blogg har skapats för att matematiklärarutbildare i Sverige kan jobba smartare, inte minst under Covid-19-epedemin.
Tanken
är att man delar med sig av olika resurser som man kan använda i
undervisningen. Det vore sig filmade föreläsningar, aktiviteter eller
uppgifter.
När man lägger upp en resurs är det bra att göra en kort beskrivning
av denna. Riktar den sig mod en bestämt grupp (F-3 lärare, ...),
handlar den om ett speciellt matematiskt innehåll (topologi, tal, ...),
har den en specifik didaktisk fokus (variationsteori, ...). Ännu bättre är att lägga till en eller flera "labels", så man kan söka på inläggen. Jag kommer också att lägga till sådana "labels".
Påtänker man att göra en inspelat föreläsning som med fördel kan användas av andra, så är det bra att försöka att:
- göra små korta filmar snarere än en lång
-
undvika kurs-specifika referenser till "vad ni ska göra i morgon" eller
läsa texter. Sådana saker kan förmedlas till egna studenter.
- inte lägga in eller beskriva uppgifter. Användare av filmen kan lägga till egna uppgifter efter behov.
- om man refererar till specifika texter ha fulständiga referenser på slutet.
Det
är inte tänkt som ett diskussionsforum. Vill man diskutera
matematiklärarutbildning eller forskning omkring detta, kan man göra ett
inlägg på TRACE:s blogg.
Moderator
förbehåller sig rätten att ta bort inlägg som inte stämmer överens med
syftet för bloggen, eller som är otrevliga mot andra.
Iben - Moderator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar